Victorie de senzatie! Irina Begu si Monica Niculescu s-au calificat in semifinale la Australian Open! | Gollum, un personaj care a ingrozit milioane de fani. Cine e actorul care a facut istorie cu rolul din Stapanul Inelelor | Cum arata femeia care a recunoscut fara ezitare ca a fost amanta lui Cristiano Ronaldo! "Ne-am cunoscut la o petrecere" | Costumul de baie care i-a facut pe cei din jur sa roseasca. Frantuzoaica Wonder Woman, aparitie hot pe plaja din Miami | SIMONA HALEP - KAROLINA PLISKOVA // S-a anuntat CAND se joaca meciul din sferturi | Surpriza: Dan Petrescu a renuntat la cel mai eficient atacant al sau din tur si l-a trimis la Astra | Inlocuitorul lui Steliano Filip poate veni de la CFR! Mutarea incercata de Dinamo de la liderul Ligii I | BORCEA LA DINAMO // Se pregateste marele soc? "Cristi Borcea revine dupa ce se elibereaza din inchisoare". Alaturi de cine vrea sa preia clubul de la Negoita | Revoltator. Ce se intampla cu 3 din cei 7 violatori din Vaslui. Familiile, in culmea fericirii | SUMUDICA, PLIN DE NERVI // Marius Sumudica a luat foc dupa meciul cu Galata si a facut "ca trenul" la conferinta de presa: a dat cu pumnul in masa si s-a ridicat in picioare | Starea romanului impuscat in spate, la New York. Marturiile socante de la fata locului | Rasturnare de situatie in cazul dezertorului din Coreea de Nord. Cine este, de fapt | VIDEO Adi Popa a dat un gol fabulos "a la Juninho", dar scorul final a fost unul soc: echipa sa a pierdut cu 1-9 | 10:45 Ora exacta in sport, la PRO X | Lovitura pentru fanii Apple: compania renunta la iPhone X! Ce s-a intamplat | CFR vrea sa fie mai intai campioana transferurilor! Inca o mutare interesanta negociata de liderul Ligii I: Petrescu cere un atacant roman | [FOTO] Laboratorul Spitalului Municipal Lugoj s-a dotat cu aparatura ultraperformanta | Incercarea moarte n-are! Proiectul pentru preluarea drumului de acces spre cartierul de la armata supus din nou la vot | Parintii pot sta linistiti! Laptele praf contaminat cu salmonella nu a ajuns in Romania | Proiectul pentru Formularul 600 a fost publicat pe site-ul Ministerului Finantelor |
Portalul Ziarelor din Romania

Studiu despre imnografii fondatori ai artei Bisericii

Protopresbiterul Michel Quenot este bine cunoscut pentru abundenta sa productie de carti legate de iconografia ortodoxa. Dar in aceasta noua carte, Art vocal sacre et theologie. Saints hymnographes et melodes byzantins (Arta vocala sacra si teologie. Sfinti imnografi si melozi bizantini), aparuta la Editura Orthdruk, Bialystok (Polonia), in 2017, el ne vorbeste despre cantarea liturgica ortodoxa, insa obisnuita sa tematica nu este cu totul abandonata: el stabileste o paralela stransa intre arta sacra a cantarii si arta sacra a icoanei, aratand foarte bine analogiile, similitudinile si punctele de intalnire dintre aceste doua elemente constitutive si caracteristice prin forma lor specifica, vazute ca doua slujiri liturgice in Biserica Ortodoxa.
Exista foarte putine carti in franceza despre cantarea liturgica, si cu atat mai putin studii care fac legatura intre cantare si iconografie. Iata de ce aceasta carte ne retine cu atat mai mult atentia. Nu vom gasi aici consideratii tehnice - care de altfel, mai ales in ceea ce priveste cantarea bizantina, de care se intereseaza in esenta autorul, sunt destul de complexe -, ci o reflectie profunda asupra a ceea ce este si trebuie sa fie cantarea pentru a raspunde scopurilor sale in cadrul liturgic (problema compa­tibilitatii mijloacelor cu scopul punandu-se aici la fel de acut ca si in domeniul iconografiei). Chestiunea este de o deosebita importanta, caci autorul reamin­teste: ,,Ca si culorile, sunetele si cuvintele actioneaza asupra noastra. Muzica si cantarea ne informeaza, ne formeaza si ne transfigureaza. Ele alina, inalta, invioreaza, innobileaza, intaresc, dar pot si sa distraga, sa adoarma, sa perturbe si sa perverteasca. Asta spune destul despre importanta lor, atat in viata de zi cu zi, cat si in viata duhovniceasca, asadar si in Biserica". ­Insa, pe langa aptitudinea sa de a produce in suflet efectele duhovnicesti dorite, cantarea liturgica trebuie sa implineasca asa cum se cuvine si rolul sau de suport al rugaciunii, atat prin forma sa muzicala, cat si prin capacitatea de a purta intr-un mod adecvat cuvintele de cerere sau de lauda.
Muzica liturgica se inspira din ascetismul Bisericii
In primul capitol, intitulat ,,De la teologia in culoare la teologia in poezie si in muzica", autorul stabileste o paralela intre cantarea liturgica si icoana. Iata ce scrie el: ,,Compozitorii de muzica sacra - muzica ce corespunde unor canoane aparte si nu trebuie confundata cu muzica religioasa - sunt supusi acelorasi exigente ca si iconografii. Lor le revine cu precadere sa evite confuzia dintre psihic si spiritual, stiind ca fiinta umana adopta mai usor o muzica legata de patimile sale. O muzica liturgica autentica se inspira din ascetismul Bisericii, fara, insa, sa se reduca la acesta. La fel cum iconograful, spre deosebire de artist, nu-si poate da frau liber imaginatiei, ci se supune canoanelor Bisericii cristalizate de traditie, tot asa imnograful si melodul evolueaza intr-un cadru precis, dictat de fidelitatea fata de mesajul propovaduit. Aceasta incadrare, departe de a pune frau creativitatii, permite o mai buna dezvoltare a structurii si o mai buna varietate a ritmului. Cum sa nu fii uimit de armonia dintre textul poetic si muzica, de corespondenta ritmica si melodica din atmosfera sarbatorilor si a diferitelor slujbe, de suflul duhovnicesc omniprezent?" Maiestria cantaretului nu este atat tehnica, cat harismatica
In al doilea capitol, inainte sa analizeze evolutia cantarii de-a lungul secolelor si sa arate totodata continuitatea care o caracterizeaza, autorul evoca prezenta ei inca din primele timpuri ale Bisericii. El aminteste ca Biserica a exclus dintotdeauna utilizarea instrumentelor pentru a inlocui sau a insoti cantarea. El da ca prim argument legatura care exista in primele secole intre muzica instrumentala si ceremoniile pagane, insa acest argument nu ni se pare fundamental: si cantarea facea desigur obiectul utilizarii profane, iar Biserica putea sa spiritualizeze muzica instrumentala tot asa cum a spiritualizat cantarea. Adevaratul motiv este ca vocea umana este cel mai bun dintre instrumente, ca ea este naturala si a fost creata de Dumnezeu, si ca se cuvine sa oferim lui Dumnezeu ceea ce este mai bun, dandu-I inapoi in mod liturgic darurile pe care El ni le-a dat. Acelasi motiv explica de altfel de ce in Bisericile Ortodoxe, si conform recomandarilor canonice ale sinoadelor (mai ales Sinodului Trulan), nu toti asigura cantarea, ci doar un numar restrans de credinciosi com­petenti, care sunt cei mai buni din comunitate in acest domeniu, ei reprezentand insa intreaga comunitate. Autorul nu se fereste de altfel sa sublinieze acest lucru in continuare, adaugand faptul ca maiestria cantaretului nu este atat tehnica, ci mai ales harismatica. Subliniind virtutile cantarii specific bizantine, autorul regreta derivele care, incepand cu secolul al XVIII-lea, au tras cantarea liturgica din Rusia departe de formele canonice pastrate si in acest loc pana la acea vreme: ,,Din pacate, Petru cel Mare provoaca o mare schimbare in Biserica Rusa, care bulverseaza totul. In frenezia sa de a moderniza Rusia printr-o occidentalizare extrema, el intervine excesiv in treburile Bisericii ale carei traditii le submineaza. Introducerea de elemente eterogene conduce la o saracire a traditiei teologice, cu repercusiuni vizibile in iconografie si in muzica liturgica. Pictura Renasterii exercita o influenta catastrofica ce conduce la o iconografie de stil italizant. Recursul la naturalism in icoana o reduce pe aceasta in mod progresiv la o pictura religioasa, ceea ce ea nu poate fi. Fara a intra aici in detalii, spunem ca declinul inceput s-a repercutat pana in zilele noastre, cu toate ca acum asistam la o reinnoire imbucuratoare. La fel de dezastruoase sunt schimbarile initiate la nivelul muzicii liturgice. Despotul angajeaza muzicieni occidentali carora le confera posturi-cheie, avand ca rezultat introducerea muzicii polifonice, astazi bine inradacinata in Biserica Ortodoxa Rusa si in alte Biserici slave surori. Nu-i vorba ca ar trebui sa fie interzisa aceasta muzica de o frumusete de netagaduit, ci ca ar trebui sa recunoastem ca lumea si-a facut intrarea in Biserica prin intermediul unei muzici mult prea des compuse dupa reguli stranii si cu un puternic apel la emotii." Ar trebui totusi sa adaugam ca pe langa polifonia complexa a autorilor profani, Biserica Rusa a conservat (si privilegiaza in majoritatea parohiilor) polifonia cantarii obikhod (uzuale), mai simpla si mai populara, si redescopera de asemenea formele vechi ale cantarii znamenny (psaltice), apropiata de cantarea bizantina. Ce aduce in plus cantarea bizantina?
Capitolul al treilea prezinta intr-un mod simplu natura muzicii bizantine, amintind momentele importante ale elaborarii ei. Autorul remarca: ,,Pentru a vorbi despre natura ei profunda - sa nu uitam ca sunetul este in parte legat de interioritate -, cantarea bizantina nu se bazeaza pe un sistem de note, cu atatea sunete separate si programate, ci pe inflexiuni vocale asociate unui ritm dezvoltat cu ajutorul cuvintelor. Formulele sale permit asocieri cu ceea ce memoria retine in strafundul fiintei. Cat priveste ritmul, el corespunde celui propriu poeziei."
Capitolul al patrulea aprofundeaza problema relatiei cantarii si a muzicii cu viata duhovniceasca, amintind ca atat una, cat si cealalta pot avea efecte negative sau pozitive asupra sufletului si ca scopul cantarii liturgice este sa inalte duhul catre Dumnezeu, pazind inaintarea lui de orice risipire si de orice element patimas, si permitandu-i astfel sa-si exercite cat mai bine functia sa contemplativa si unificatoare.
Capitolul al cincilea se intereseaza despre structura imnografiei de traditie bizantina, inteleasa in sens larg (carti de cult, compunerea canoanelor, natura troparelor si a condacelor...), precum si despre evolutia notatiei. Urmatoarele capitole, care ocupa aproape doua treimi din volum, prezinta principalii melozi (autori de imnuri liturgice) si reprezentarile lor iconografice. Daca unii dintre ei sunt foarte cunoscuti, precum Efrem Sirul, Roman Melodul, Sofronie al Ierusalimului, Andrei Criteanul, Ioan Damaschin, Cosma de Maiuma, Teodor Studitul, Iosif Imnograful si Teofan Marturisitorul, Episcopul Niceei, altii sunt mai putin cunoscuti, precum Anatolie, Patriarhul Constantinopolului, Stefan Savaitul, Clement Imnograful, Andrei Piros cel Orb, Mitrofan de Smirna, Ioan Mavropous... Nu este cel mai mic merit al autorului faptul de a acorda locul cuvenit unui anumit numar de femei imnografe putin (re)cunoscute, precum Cassiana, Teodosia Meloda si Tecla Meloda. Ca in toate publicatiile precedente ale autorului, vom gasi si aici o iconografie abundenta si foarte bine aleasa. Nu putem decat sa recomandam aceasta carte, una dintre cele mai bune lucrari de vulgarizare dedicate cantarii liturgice vazuta in dimensiunea sa esen­tiala: natura si functia ei duhovniceasca. (Autor: Jean-Claude Larchet; sursa: https://orthodoxie.com/recension-michel-quenot-art-vocal-sacre-theologie-saints-hymnographes-melodes-byzantins/; traducere din franceza de Ionut-Aurelian Marinescu) Sursa



Preotul Constantin Sarbu, un mare marturisitor crestin
M-au ars cu fierul rosu la talpi, mi-au smuls barba, m-au batut, dar le-am spus: ", le zicea parinte...

Familiaritatea du-hov-niceasca
,,Familiaritatea du-hov-niceasca" cu Fiul inseamna o unire cu Hristos prin Duhul, Care e o transpare...

LA INCEPUT DE CENTENAR 1918-2018
De multa vreme, as zice chiar prea multa, s-a strecurat in inimile noastre un virus: rusinea de a fi...

Sfantul Clement de Ancira; Sfantul Paulin de Nolla
Sfantul Clement de Ancira a vietuit in Galitia, in localitatea de la care si-a luat si numele –...

. Interviu cu arbitrul Alexandru Tudor
Arbitru de Divizia A din 1997 si pe lista FIFA din 2001, Alexandru Tudor e vestit in lumea fotbalulu...


Un batran frumos...
O marturie simpla si infiorata, poate nu exacta in toate detaliile ei, dar pretuind ca sincer apel c...

Sfantul Apostol Timotei; Sfantul Anastasie Persul
Sfantul Apostol Timotei s-a nascut din tata pagan elin si din mama de neam evreu. Originar din cetat...

Efectele miraculoase ale semnului crucii si rugaciunii
Oamenii de stiinta rusi au dovedit experimental proprietatile miraculoase ale semnului crucii si al ...

Unde va grabiti?
Evitati imbulzeala si vorbaria. Asa ne sfatuieste cel ce a trecut peste vami, direct in rai: avva Pe...

Athoniada, cea mai renumita scoala aghiorita
In vecinatatea manastirii Vatopedi se afla si ruinile vechii Academii Athonite, cea mai renumita sco...