Debut cu dreptul pentru Adi Mutu pe banca echipei Voluntari in deplasarea de la Chiajna | VIDEO: Vedeti cum a ars o cisterna plina cu vin care s-a rasturnat pe autostrada | Meci surprinzator cu patru goluri. Viitorul - FCSB, scor final 2-2 | Simona Halep are din nou probleme de sanatate ? | Remiza intre Viitorul si FCSB! | AUDIO / Greu doar o repriza pentru Informatica! | "Vesticele" pierd in play-off, dar castiga in play-out! | Povesti cu gospodari banateni, duminica, la "Diminetile satului" | FCSB salveaza remiza cu Viitorul | Dica, surprins de agresivitatea celor de la Viitorul | Becali nu si-a recunoscut echipa cu Viitorul: "Parca am fost blat pe fata" | Presedintele judetului Valcea vrea asistenta medicala la standarde europene la maternitate | Valcea va organiza un turneu semfinal de juniori din cadrul Campionatului National de volei | Amenda record pentru munca la negru. Patronul de la ,,Dumbrava", sanctionat | O noua televiziune se lanseaza in Gorj | Marturia socanta a unuia din cei mai buni prieteni ai lui Avicii. "M-am suparat! Imi promisese!" | Mutu a trait intens primul sau meci ca antrenor: "Imi venea sa intru pe teren! A fost ca si cum m-am apucat a doua oara de fotbal!" | ANIMATIE GRAFICA. Manevra unui sofer de 20 de ani, care a bagat in spital 7 oameni | Sumudica e cu bagajele la usa dupa inca o infrangere in campionat: 4 infrangeri in ultimele 5 meciuri | VIDEO: Keseru, golul 200 in cariera! Romanul e cel mai bun marcator din campionatul Bulgariei |
Portalul Ziarelor din Romania

Reprezentare aparte a lui Parvu Mutu la Campina

Biserica noua a Parohiei ,,Sfantul Nicolae" din Campina, pictata in fresca de catre maestrul Grigore Popescu-Muscel, cuprinde intr-unul din registrele picturii murale o reprezentare aparte a Sfantului Pafnutie Zugravul, cunoscut indeosebi ca Parvu Mutu din Muscel. Despre aceasta icoana si personalitatea Sfantului Pafnutie Zugravul am vorbit cu pictorul Grigore Popescu-Muscel. Cum ati primit vestea canonizarii unui pictor roman, Pafnutie Parvu Mutu-Zugravul?
Am primit acest lucru ca pe un eveniment remarcabil al Bisericii Ortodoxe Romane prin care s-a pus in valoare personalitatea celui ce apartine in egala masura atat culturii, cat si Ortodoxiei romanesti, simtind o bucurie ce trebuie sa patrunda intreaga crestinatate, pentru ca sfintii nu au un caracter local, ei intrand in sinaxarul general al intregii Ortodoxii. Treptat, treptat, consider ca ne alaturam si noi marilor popoare care au dat o multime de sfinti, intrucat si sfintii nostri din calendar sunt acum intr-un numar apreciabil. Este o bucurie! Din punctul meu de vedere, canonizarea lui Pafnutie Parvu Mutu-Zugravul era de mult dorita din doua motive: unul este acela ca eu sunt din Campulung-Muscel si l-am cunoscut pe Parvu Mutu prin opera sa si, in al doilea rand, consider ca el a putut sa aduca o nota de inviorare a picturii si doream mult aceasta canonizare. Chiar cu ani in urma discutam cu personalitati ale Bisericii acest demers. Se invoca adesea faptul ca Parvu Mutu nu a scris nimic, ca nu exista documente. Insa documentul principal pe care trebuie sa il avem in vedere si pe care sa ne bazam este cel rezultat din insasi viata continua, neostenita a acestuia pentru a decora bisericile. El a fost dintru inceput harazit, ales de Dumnezeu sa faca aceasta lucrare atat pentru noi, cat si pentru Dumnezeu. Deci, un dar reciproc, o binecuvantare a Mantuitorului drag. Parvu Mutu Zugravul a legat foarte bine traditia epocii respective de noutatile pe care le aduce si le strecoara cu frumusetea omului care traieste evenimentul. El nu forteaza lucrurile; prin smerenia pe care a avut-o toata viata, insusi faptul ca a trait in manastire, ca provine dintr-o familie de preot, ca dupa aceea se calugareste alaturi de fiul sau, toate acestea arata iubirea lui de Dumnezeu. El a inteles sa faca aceasta pictura cu iubirea cea mai mare de a nu plictisi, de a nu rigidiza, de a nu merge pe lucrul conventional, fiind un traitor de mare marca cu care noi trebuie sa ne mandrim. El a adus culorile din cer si le-a pus in bisericile noastre.
Ce v-a determinat sa creati o asemenea compozitie?
Pentru ca am trait si traiesc sub atmosfera pe care a innobilat-o pictorul Parvu Mutu. Un colorist exceptional ce a ales fundalul sobru pe care a asternut figuri colorate, frumoase, umanizate. Pot sa spun ca el a adus culorile din cer si le-a pus in bisericile noastre! Facand o compozitie cu el nu este un lucru usor. Viata nu ne permite sa facem tot ce vrem. Dar in momentul cand ajungem in fata unor evenimente prin care ni se ofera posiblitatea de a ne intalni cu asemenea mari personalitati ca Parvu Mutu, trebuie sa simtim cui i se datoreaza activitatea lui, viata lui, opera lui. Pe langa talentul sau incontestabil, el a fost initiatorul unei lumi noi pentru zona de arta postbizantina. De aceea, in fresca bisericii noi a Parohiei ,,Sfantul Nicolae" din Campina, l-am asezat in legatura directa cu Mantuitorul. Se poate observa in compozitia de la Campina cum Mantuitorul ii binecuvanteaza pe toti, dar se ingrijeste in special de aceia care vin cu rugaciuni si cer intarirea sufleteasca pentru lucrarea lor. De aceea, in respectivul registru ii avem alaturi pe Sfantul Pafnutie Parvu Mutu, pe Sfantul Nicodim de la Tismana, pe Sfantul Antim Ivireanul, cei trei sfinti care la un moment dat au preluat arta romaneasca si au reusit sa semene pe pamantul romanesc culoarea, iubirea si dragostea de Dumnezeu. O astfel de compo­zitie nu poate fi realizata decat intelegand relatia intre Dumnezeu si artisti. In spatele acestora trei sunt sugerati si altii care nu au fost inca descoperiti, ei marind obstea artistilor.
Ati mai realizat si in alte parti picturi de acest fel?
Da, pentru ca mi s-au mai intamplat astfel de minuni! Am observat ca totdeauna dupa ce lucrurile par ca sunt asezate, apar sclipiri. Asa s-a intamplat si la Borzesti si mai ales la Manastirea Lainici, cand canonizarea Sfantului Irodion a produs o abordare marcanta similara. Dupa ce am executat pictura in toata biserica de la Lainici, pridvorul ramasese gol urmand sa fie decorat ulterior. Am introdus ceva nou, marcat de canonizarea Sfantului Irodion, ucenicul si duhovnicul Sfantului Calinic, inchegandu-se astfel un program iconografic, un discurs extraordinar de interesant, ce nu reprezinta o inovatie, ci o normalitate a Ortodoxiei. La Campina, prin voia lui Dumnezeu, ne-am dat seama ca a rezultat un spatiu pe casa scarilor, prin care se face accesul la demisolul bisericii noi, un spatiu destul de generos, unde am gasit o tema generala in care oamenii se urca la cer. Canonizarea Sfantului Pafnutie a venit pe fondul cautarilor acestei teme, considerand ca si acesta prin lucrarea sa, a fost unul dintre oamenii ce s-a ridicat la cer. Am facut acea compozitie exact unde credeam ca isi are locul. Nu undeva in fata, pentru ca el se zugravea smerit dupa usile bisericilor. La Campina l-am reprezentat pe un perete generos, insa ascuns privirilor, pe o desfasurare verticala, avand acea dragoste de a-l pune in valoare in chip destul de minunat. Cum se argumenteaza o astfel de compozitie in linia erminiei picturii bizantine?
Noi avem o erminie ca titlu general. Exista mai multe erminii. Va ofer urmatorul exemplu: in momentul in care ai vazut un sat a-i zice ca satul acela este centrul pamantului. Daca te-ai urca pe un deal a-i vedea si alte sate, orase etc. Deci, cu cat vezi mai multe monumente, cu atat mai multe interpretari plastice din diferite perioade istorice, prin genul sau, prin curentele, prin inteligenta fiecarui creator; atunci se produce o imbogatire. Erminia are rolul de a indica niste lucruri. Ea nu se foloseste pentru a copia niste elemente, ci aceasta ofera linia directoare. Arta s-a dezvoltat in perioade diferite, in tinuturi diferite. Faptul ca Parvu Mutu este un traditionalist, dar si un inovator, arata faptul ca miscarea plastica pentru decorarea monumentala a ansamblurilor biseri­cesti nu este rigida, dupa cum nici arhitectura acestora nu este fixa. In functie de timpul istoric se creeaza si se formeaza concepte care vin sa completeze marele ansamblu al monumentalitatii bizantine in arta plastica. Deci, compozitia si ideea aceasta de a-l reprezenta pe Pafnutie Parvu Zugravul au avut menirea de a-l face pe acesta sa vina la locul sau, sa vina acasa.
Ce asteptari aveti in legatura cu receptarea acestui registru iconografic? Ma gandesc tot la Parvu Mutu! El a venit cu niste lucruri extraordinare pentru vremea sa. In momentul cand acesta realiza anumite registre poate ca acestea nu atrageau atentia. De exemplu, un ansamblu de 55 de personaje, cum este regasit in fresca bisericii prahovene de la Filipesti, sau registrul de 60 de personaje in alte parti, reprezinta un lucru extraordinar, unic in arta. Tot Parvu Mutu a innoit conceptia picturala legata de pridvor, dezvoltand abordarile legate de acesta, sprijinite pe psalmii lui David. Reinterpretarea Judecatii de Apoi, reprezentarile din Evanghelia dupa Matei au devenit educative, potrivite pentru sufletul omenesc, incat ele au intrat intr-un circuit al diversitatii minunate a artei religioase. De aceea, consider ca pictura bisericeasca este o arta pentru ca aceasta nu poate fi copiata, ci reinventata, canonul oferind posiblitatea maxima de a introduce teme noi. Aici la Campina, cand am propus aceasta tema, rezultatul final a fost rodul adaptarii erminiei pe masura provocarilor. Pentru intreaga iconografie imi doresc sa existe o grija aparte, o conservare cu responsabilitate a tuturor lucrurilor de patrimoniu. Sursa



Manastirea Copou din Iasi aniverseaza 380 de ani de atestare documentara
Biserica Ortodoxa va sarbatori pe 22 aprilie 2018 Duminica Mironositelor. Manastirea Copou din Iasi ...

Lansari la ,,Gaudeamus"
Targul de carte ,,Gaudeamus" Cluj-Napoca, editia a XIX-a se desfasoara in perioada 18-22 aprilie, in...

IDENTITATE
Prof.Traian D. Lazar Ca ,,locuitor" al arhivelor statului si ale diverselor institutii, am constatat...

Conferinta cu tema ,,Cinstirea Sfintelor Moaste", la Botosani
In cadrul Serilor catehetice ,,Parintele Cleopa Ilie", la Protopopiatul Botosani, in sala de festivi...

Rescript #20 (Jurnal efemer)
Ne urcam in avion si ne gandim la vacanta, dar uitam sa ne facem o cruce. Ne uitam la televizor si r...


Mii de oameni s-au rugat impreuna la Andrieseni
In altarul de vara al Parohiei Andrieseni, din Protopopiatul Iasi 1, s-a oficiat duminica, 15 aprili...

MARTURII VII DESPRE AVVA GHELASIE GHEORGHE
Parintele Ghelasie era un parinte de o mare asceza. Eu, cand il vedeam asa slab, ii spuneam: ,,Mai m...

Povestea Alexandrei Yarovaia si Basarabia secolului XX
La Valenii de Munte, aproape de cladirea fostului tribunal, pe strada Mihai Bravu, langa Biserica ,,...

Pelerinaj pe jos la Robaia
Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani - Cluj Napoca organizeaza sambata, 21 aprilie 2018 a...

Arhimandritul Teofil Roman a fost hirotonit Arhiereu vicar al Episcopiei Spaniei si Portugaliei
Arhiereul ales al Episcopiei Spaniei si Portugaliei, arhimandritul Teofil Roman a fost hirotonit epi...