Debut cu dreptul pentru Adi Mutu pe banca echipei Voluntari in deplasarea de la Chiajna | VIDEO: Vedeti cum a ars o cisterna plina cu vin care s-a rasturnat pe autostrada | Meci surprinzator cu patru goluri. Viitorul - FCSB, scor final 2-2 | Simona Halep are din nou probleme de sanatate ? | Remiza intre Viitorul si FCSB! | AUDIO / Greu doar o repriza pentru Informatica! | "Vesticele" pierd in play-off, dar castiga in play-out! | Povesti cu gospodari banateni, duminica, la "Diminetile satului" | FCSB salveaza remiza cu Viitorul | Dica, surprins de agresivitatea celor de la Viitorul | Becali nu si-a recunoscut echipa cu Viitorul: "Parca am fost blat pe fata" | Presedintele judetului Valcea vrea asistenta medicala la standarde europene la maternitate | Valcea va organiza un turneu semfinal de juniori din cadrul Campionatului National de volei | Amenda record pentru munca la negru. Patronul de la ,,Dumbrava", sanctionat | O noua televiziune se lanseaza in Gorj | Marturia socanta a unuia din cei mai buni prieteni ai lui Avicii. "M-am suparat! Imi promisese!" | Mutu a trait intens primul sau meci ca antrenor: "Imi venea sa intru pe teren! A fost ca si cum m-am apucat a doua oara de fotbal!" | ANIMATIE GRAFICA. Manevra unui sofer de 20 de ani, care a bagat in spital 7 oameni | Sumudica e cu bagajele la usa dupa inca o infrangere in campionat: 4 infrangeri in ultimele 5 meciuri | VIDEO: Keseru, golul 200 in cariera! Romanul e cel mai bun marcator din campionatul Bulgariei |
Portalul Ziarelor din Romania

Obiceiuri si traditii de Craciun

Ciclul festiv de iarna debuteaza cu Ajunul Craciunului si se incheie in 7 ianuarie, cu Soborul Sfantului Proroc Ioan Botezatorul. In aceasta perioada scurta, dar intensa din punct de vedere duhovnicesc, sunt praznuite trei momente deosebite: Craciunul, Anul Nou (Sfantul Vasile cel Mare) si Boboteaza.
Cercetarile monografice mai vechi inchinate atat localitatii Gataia, cat si satelor apartinatoare nu prezinta in detaliu sarbatorile populare ale locuitorilor. Pot fi doua explicatii: 1) timpul in care acestea au fost publicate, in care trebuiau infierate ,,basmele de adormit mosnegii", si 2) populatia mozaic, in care si-a pastrat fiecare traditiile si obiceiurile proprii. Cu timpul insa au venit aici romani din intreg Banatul, ba chiar din intreaga tara, si si-au adus tezaurul spiritual, pe care il vor pastra si de acum inainte. Arhivele bisericesti atesta cu prisosinta acest lucru: ,,... Avand in vedere ca suntem in preajma sfintelor sarbatori ale Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos, cand dupa datinile noastre crestinesti copiii cerceteaza casele credinciosilor nostri in Ajunul Craciunului, iar in ajunul Botezului preotul, si avand in vedere ca intre aceste doua comune sunt colonizate 27 de familii din comuna Igris din Banat, unde era obiceiul ca si la Ajunul Nasterii Domnului preotul si nu copiii sa mearga la casele credinciosilor, s-a prezentat la subsemnatul - preotul Dimitrie Botau, n. n. - o delegatie din partea acestora pentru a se interesa cui apartin, respectiv carui preot sa se adreseze pentru a le satisface aceasta cerere, pe care dansii au mostenit-o din mosi-stramosi si vor sa o pastreze si pe aceste plaiuri unde au venit drept colonisti..." (in Valentin Bugariu, Parohia Ortodoxa Colonia Gataia, ,,Istorie, misiune si viata crestina", Editura Sitech, Craiova, 2017, p. 27).
Invatatul lingvist Al. Graur vede in romanescul Craciun o continuare a cuvantului latinesc creatione, insa prin filiera slava, ca si colinda, Rusalii, iar Gr. Brancus identifica cuvantul cu buturuga. Noaptea de Craciun este noaptea butucului. Butucul care arde este un prim predecesor al pomului de Craciun. Bradul care impodobeste si astazi casele locuitorilor din zona si nu numai este impodobit cu dulciuri si luminite. Simbolul acestui pom este acesta: pe cand Adam a pacatuit prin fructul pomului, Iisus ne-a mantuit prin lemnul crucii. Darurile si zaharicalele pomului inchipuie fructele mantuirii, iar luminitele aprinse in pom Il personifica pe Iisus, ,,Lumina lumii, care lumineaza pe tot omul" (Simona Goicu, ,,Termeni crestini in onomastica romaneasca", Editura Amphora, Timisoara, 1999, p. 28; Victor Aga, ,,Simbolica biblica si crestina. Dictionar Enciclopedic", Editura Invierea, Timisoara, 2005, p. 294).
Sarbatoarea Craciunului a primit pe pamant romanesc si un corespondent feminin: Craciunoaia, si o poveste culeasa de Tudor Pamfile: ,,Venindu-i Sfintei Fecioare vremea sa nasca, a fugit de la casa parinteasca si s-a oprit la gospodaria a doi batrani - Craciun si Craciunoaie - oameni cumsecade de altfel, dar care cu nici un chip n-au vrut s-o primeasca in casa, spre a nu le spurca cuprinsul cu nasterea unui prunc zamislit din greseala. De aceea, inchizandu-i usa, Maria Fecioara, simtindu-se cu totul neputincioasa de a merge inainte, s-a tras intr-un sopron de vite, unde s-a si culcat in ieslea boilor, in paie. Aici, incepand durerile nasterii, Maica Domnului a purces a se vaieta. Craciunoaie, auzind-o si stiind ce inseamna o nastere de copil, i s-a facut mila de dansa si fara a vesti pe Craciun - unchiasul - a iesit afara si s-a dus la Sfanta Fecioara in iesle. Acolo a ajutat-o la nastere, a taiat buricul Pruncului, a culcat Lauza pe paie si a invelit-o, cu un cuvant, a indeplinit tot rostul mositului. Dupa aceasta a mers in casa si i-a spus lui Craciun:- Uite asa si asa. Fecioara izgonita de noi s-a dus in ocolul vitelor si acolo a nascut. Ce puteam face eu altceva decat s-o ajutorez?Unchiasul ei insa nu era om de intelegere. A apucat-o pe baba de mana, a adus-o la taietor si acolo i-a ciuntit mainile din glezne; apoi, inspaimantat de acestea toate cate s-au intamplat in casa lui, a plecat si s-a dus in sat. In urma, moasa Craciunoaie a umplut cum a putut un ceaun cu apa, l-a pus cu gura pe foc si cand a crezut ca apa este numai buna pentru scaldatoare, i-a spus Maicii Domnului sa incerce apa si sa vada cum este. Maica Domnului insa i-a raspuns:- Incearca si dumneata, moasa Craciunoaie!Craciunoaie vari mainile amandoua in apa si deodata vazu ca partea taiata creste la loc mult mai curata si mai frumoasa ca la inceput. De la aceasta minune se crede pretutindeni ca moasele au maini de aur curat" (Simona Goicu, ,,Termeni crestini...", p. 37). Pe masa de Craciun se afla colacul de Craciun, pastrat mai cu seama la etnicii sarbi, dar si produse din carne de porc. Porcul este taiat de Ignat (20 decembrie) tot folosindu-se de ritual: intai se taie codita si urechile, iar pe acestea le consuma copilul, care incalca, astfel, deliberat, postul; apoi se taie picioarele si capul, iar din acestea se vor gati, in unele locuri la Craciun, in altele la Sfantul Vasile, iar in altele la Boboteaza, piftiile (cotoroagele), alimente a caror destinatie este, cel mai adesea, tot una rituala, ele fiind oferite sufletelor stramosilor. Vestirea Nasterii se face prin colinda. In forma melodica, fiecare colinda exprima un adevar de credinta legat de Nasterea Domnului. Astfel avem un mesaj general exprimat de mai multe cete: al copiilor numiti pitarai, al feciorilor in Ajunul Craciunului.
Cel mai interesant este ca, pe intreg parcursul sarbatorilor, masa nu trebuie sa ramana niciodata goala. Mai ales ca nu pot lipsi de pe ea colacul si apa. Aceasta pentru ca, se crede, sufletele mortilor, ostenite, insetate si infometate, adasta cu mare bucurie ofranda (Otilia Hedesan, ,,Lectii despre Calendar. Curs de folclor", Editura Universitatii de Vest, Timisoara, 2005, p. 83). De import este practica sorcovitului, care a aparut si s-a dezvoltat dincolo de Carpati si pana in Dobrogea, ajunsa in mediul rural din Banat prin filiera urbana, indeosebi intre cele doua razboaie mondiale (Aurel Turcus, ,,Catalogul obiceiurilor populare calendaristice din Banat", Editura Orizonturi Universitare, Timisoara, 2008). Mai interesant este Plugu­so­rul, care in cinstea Anului Nou aduce prin uratorii lui de obicei flacai tineri, ganduri de sanatate si viata imbelsugata. Se mai pastreaza si obiceiul de a face aceste urari pe un plug mare folosit in lucrarile agricole. Sursa



Manastirea Copou din Iasi aniverseaza 380 de ani de atestare documentara
Biserica Ortodoxa va sarbatori pe 22 aprilie 2018 Duminica Mironositelor. Manastirea Copou din Iasi ...

Lansari la ,,Gaudeamus"
Targul de carte ,,Gaudeamus" Cluj-Napoca, editia a XIX-a se desfasoara in perioada 18-22 aprilie, in...

IDENTITATE
Prof.Traian D. Lazar Ca ,,locuitor" al arhivelor statului si ale diverselor institutii, am constatat...

Conferinta cu tema ,,Cinstirea Sfintelor Moaste", la Botosani
In cadrul Serilor catehetice ,,Parintele Cleopa Ilie", la Protopopiatul Botosani, in sala de festivi...

Rescript #20 (Jurnal efemer)
Ne urcam in avion si ne gandim la vacanta, dar uitam sa ne facem o cruce. Ne uitam la televizor si r...


Mii de oameni s-au rugat impreuna la Andrieseni
In altarul de vara al Parohiei Andrieseni, din Protopopiatul Iasi 1, s-a oficiat duminica, 15 aprili...

MARTURII VII DESPRE AVVA GHELASIE GHEORGHE
Parintele Ghelasie era un parinte de o mare asceza. Eu, cand il vedeam asa slab, ii spuneam: ,,Mai m...

Povestea Alexandrei Yarovaia si Basarabia secolului XX
La Valenii de Munte, aproape de cladirea fostului tribunal, pe strada Mihai Bravu, langa Biserica ,,...

Pelerinaj pe jos la Robaia
Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani - Cluj Napoca organizeaza sambata, 21 aprilie 2018 a...

Arhimandritul Teofil Roman a fost hirotonit Arhiereu vicar al Episcopiei Spaniei si Portugaliei
Arhiereul ales al Episcopiei Spaniei si Portugaliei, arhimandritul Teofil Roman a fost hirotonit epi...