Sfantul Grigorie Teologul | Fiscul spaniol intentioneaza sa o dea in judecata pe Shakira pentru frauda de zeci de milioane de euro | Fostul presedinte ASF Dan Radu Rusanu cere statului roman despagubiri in valoare de 6,5 milioane de lei pentru perioada n care a fost arestat | VIDEO Distractie la maxim pe partia de la Valiug de Ziua mondiala a zapezii | Cabinetul Presedintelui CJ Neamt intra in reevaluare! Primul val: 3 pleaca in cateva saptamani! | Rusofobia Occidentului este mai grava decat pe durata Razboiului Rece, sustine ministrul rus de Externe | Paul Ryan: Camera Reprezentantilor sustine finantarea pe termen scurt a Guvernului american | Guvernul Ungariei a intocmit o lista cu organizatiile care promoveaza migratia ilegala | Anuntul SN Nuclearelectrica SA privind Unitatea 2 a CNE Cernavoda | Scandalul de la Spitalul "Sf. Maria" continua! Acuzatii incredibile au fost aduse conducerii. S-a lasat cu amenintari si injuraturi | Exclusiv! Un JANDARM din Iasi s-a urcat beat la volan si a provocat un accident rutier! Si-a facut masina praf si are de dat explicatii in fata legii! | Mahmud Abbas va cere Uniunii Europene sa recunoasca statul palestinian | Legile retrocedarii - un ghimpe otravit pentru Romania | SUFLET DIN SUFLETUL NEAMULUI MEU, cu Dorel Visan | ANAF: Gradul de conformare voluntara la plata a crescut la peste 85% in 2017 | Anuntul SN Nuclearelectrica SA privind Unitatea 2 a CNE Cernavoda | Firea, despre o posibila candidatura a sa la prezidentiale: Nu renunt la mandatul de edil chiar daca imi cere partidul | Gabriela Firea explica cine este Viorica Dancila, premierul desmnat: Eu cred ca va #rezista | Republica Moldova intentioneaza sa angajeze o companie care sa estimeze pagubele ocupatiei ruse in Transnistria | De vis! Sotia carui politician are cea mai scumpa POSETA din Romania? |
Portalul Ziarelor din Romania

Diaconia ca filantropie crestina: ,,Drumul spre Dumnezeu trece prin aproapele"

Din punct de vedere istoric, Biserica crestina a fost fondata in ziua Cincizecimii, sub semnul entuziasmului pascal si al spiritului evanghelic, pe care Duhul Sfant le-a insuflat apostolilor si tuturor celor prezenti la acest mare eveniment din Ierusalim. Alegerea celor doisprezece apostoli indica universalitatea Evangheliei lui Iisus Hristos, iar prezenta atator neamuri la Cincizecime arata ca Dumnezeul lui Avraam, a lui Isaac si al lui Iacov ,,nu este partinitor, ci ca din orice neam, cine se teme de El si face dreptate, este primit de El. Cuvantul pe care l-a trimis fiilor lui Israel: Evanghelia pacii prin Iisus Hristos, El care este Domnul tuturor oamenilor".
Aceasta constituie una dintre ideile fundamentale ale Noului Testament, pe care Biserica a trebuit sa o apere chiar de la inceputul ei. Trimiterea sau chemarea misionara a Bisericii isi are temeiul ei profund in universalitatea mantuirii, in si prin Iisus Hristos. Contracarand tendinta de a socoti Biserica o comunitate ,,crestina", separata de lume, Sinodul Ecumenic de la Niceea din 325 a definit, intr-o expresie de o valoare teologica unica si originala, ca Iisus Hristos ,,S-a intrupat pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire". ,,Pentru noi oamenii" a decis atitudinea misionara si sociala a crestinismului.
Mantuitorul Insusi nu a venit cu un program social sau economic pentru solutionarea problemelor timpului Sau, ci El ne-a adus o revelatie religioasa, care sa fie izvorul nesecat de inspiratie pentru conduita morala a credinciosilor din toate timpurile. Misiunea lui Hristos a fost inainte de toate una de natura religioasa, tainica, cereasca, insa identificam si o preocupare de dimensiunea sociala. Ce altceva inseamna faptul ca Mantuitorul a rezumat toata legea si profetii in iubirea fata de Dumnezeu si de aproapele, cand jumatate din aceasta porunca are in vedere oranduirea oamenilor in convietuirea lor impreuna, in Duhul dragostei lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu?
O alta dovada despre acest lucru ne-o ofera Mantuitorul si atunci cand, cu alta ocazie, sintetizeaza Legea si Prorocii in porunca: ,,Asadar, oricate voiti sa va faca voua oamenii, sa le faceti si voi asemenea, ca aceasta este legea si prorocii". Asa cum Mantuitorul si Sfintii Apostoli au pus, cu precadere, accent pe partea spirituala, tot asa si Biserica a procedat in istorie. Insa, nici Biserica nu putea trece cu vederea aspectul social, dupa cum nici Iisus Hristos nu l-a trecut si aceasta pentru faptul ca in Imparatia lui Dumnezeu se ajunge de aici, de pe pamant. Cartea Faptele Sfintilor Apostoli este concludenta in acest sens, mai ales in contextul in care prezinta viata crestina la inceputurile ei. Astfel, mai intai arata esenta trairii primilor crestini, care ,,staruiau in invatatura apostolilor si in comuniune, in frangerea painii si in rugaciuni"(Fapte 2, 42), apoi vorbeste si de agapele crestinesti.
,,Numai apropiindu-ne intre noi, unii de altii,de semenii si de ceide aproape ai nostri,ne apropiem, in egala masura, de Dumnezeu"
Fara indoiala ca Biserica, fidela misiunii sale, continua sa fie in mod esential mantuitoare, dar opera de mantuire si-o implineste prin slujire.
Iisus Hristos, prin venirea Sa in lume si prin faptele Sale, ,,a concentrat" toate denumirile comportamentului lui Dumnezeu fata de om si ale relatiilor interumane intr-un singur cuvant: ,,filantropia", adica iubirea de om, care inseamna mai mult decat indurare, mila, bunavointa, milostenie, blandete, ajutor, dreptate, amabilitate, favoare etc.
Compus din termenii fileo, filein a a iubi si anthropos a om, termenul filanthropos (filantropie), in sens restrans, desemneaza o ,,actiune de binefacere intreprinsa in folosul oamenilor saraci si al asezamintelor de binefacere".
Noi suntem chemati sa fim fii ai lui Dumnezeu si cat mai aproape de El. Insa, drumul spre Dumnezeu trece prin aproapele. Avva Dorotei ilustreaza acest drum printr-o comparatie foarte reusita: ,,Sa ne imaginam un cerc. Din centru pornesc razele. Cu cat ele se prelungesc mai mult in afara cercului, cu atat ele se distanteaza de centru si o raza de cealalta. Aceasta este valabil si invers. Cu cat mai aproape de centru vin, cu atat mai mult se apropie o raza de cealalta. Acum sa ne imaginam, de asemenea, ca acest cerc este lumea, iar razele simbolizeaza drumurile oamenilor. Centrul Il simbolizeaza pe Dumnezeu. Cand cineva vrea sa mearga spre centru, adica spre Dumnezeu, se apropie, in acelasi timp, atat fata de Dumnezeu, cat si fata de semenii lui, dupa cum, cu cat se indeparteaza de Dumnezeu, se indeparteaza si de oameni. Deci oamenii se pot intalni doar in centru, unde devin un organism divino-uman, o unitate si o armonie. Numai apropiindu-ne intre noi, unii de altii, de semenii si de cei de aproape ai nostri, ne apropiem, in egala masura, de Dumnezeu". In calitate de crestini, nu putem ignora societatea sau lumea in care traim si sa stam numai in ,,turnul de fildes al spatiului liturgic", ci datoria noastra este sa eliminam ceea ce este rau in lume si sa ,,reincrestinam", adica sa dam sens hristic, la ceea ce are valoare sociala, culturala, stiintifica, civica, politica, economica etc., intrucat viata fiecaruia influenteaza viata tuturor, iar viata ecclesiala bine organizata din punct de vedere diaconal- filantropic transforma ,,socialul" in Biserica.
In acest sens, consideram ca este nevoie de o Teologie Sociala viabila, misionara si practica, nu privita ca o teologie pentru societatea civila, separata de cea a Bisericii, ci privita ca ultima sansa de vindecare a ,,socialului", in caderea lui libera spre secularism, si convertirea lui in Trupul tainic al lui Hristos.
Aceasta presupune comuniunea cu Dumnezeu, a unuia cu celalalt, cu sine insusi si cu natura. Pentru ca acestea sa se implineasca, Biserica trebuie sa ramana permanent in legatura cu harul dumnezeiesc, ca prioritate absoluta, insa la fel de important este sa nu piarda contactul cu lumea. Pentru a pastra aceasta ordine, prioritate si echilibru ea trebuie sa actioneze misionar in domeniul social in subsidiar si sa nu fie privita ca o substituire a Statului, sau sa nu se substituie Statului, nici sa fie considerata ca o prestatoare de servicii sociale, in locul Statului.
In schimb, in Ortodoxie dinamica vietii si a firescului are intaietate in fata tuturor rationalizarilor si reglementarilor. Altfel spus, ea nu trebuie sa cada sau sa se prabuseasca intr-un activism social, asa cum au cazut unele Biserici din Occident, care au redus sensul lor doar la slujirea sociala, formuland sintagma ,,O biserica, daca nu slujeste, nu slujeste la nimic" (Eine Kirche, die nicht dient, dient zu nischts), ci ea trebuie sa se ocupe prioritar cu obligatiile spirituale si apoi cu cele social-diaconal-filantropice, insa cu motivatie hristica, adica in numele lui Iisus Hristos si al Bisericii Sale, sub indrumarea si cu binecuvantarea Sfantului Sinod al Bisericii locale. Dimensiunea harica data prin succesiunea apostolica, cea istorica, impreuna cu experienta Bisericii in slujirea aproapelui, da actului diaconal-filantropic consistenta si sens, intrucat curge din izvorul cel inepuizabil al Duhului Sfant.
Prin subsidiaritate, Ortodoxia intelege propria responsabilitate si initiativa in viata sociala, pe care o considera parte integranta din Trupul tainic al lui Hristos, insa acorda prioritate misiunii spirituale, fara sa neglijeze sau sa nu acorde aceeasi importanta misiunii sociale. Deci, in relatia cu statul sau societatea civila, Biserica lucreaza conform principiului subsidiaritatii, insa, raportata la misiunea ei fireasca fata de lume, ea slujeste nu in mod subsidiar sau secundar, ci prioritar si direct din porunca lui Hristos Domnul. (Pr. Marius Burghelea) Sursa



Sfantul Apostol Timotei; Sfantul Anastasie Persul
Sfantul Apostol Timotei s-a nascut din tata pagan elin si din mama de neam evreu. Originar din cetat...

Efectele miraculoase ale semnului crucii si rugaciunii
Oamenii de stiinta rusi au dovedit experimental proprietatile miraculoase ale semnului crucii si al ...

Unde va grabiti?
Evitati imbulzeala si vorbaria. Asa ne sfatuieste cel ce a trecut peste vami, direct in rai: avva Pe...

Athoniada, cea mai renumita scoala aghiorita
In vecinatatea manastirii Vatopedi se afla si ruinile vechii Academii Athonite, cea mai renumita sco...

Icoana sangeranda a Maicii Domnului din Log
Icoana Maicii Domnului Kazanskaia il insoteste pe credincios, in Rusia, pe intreg parcursul vietii. ...


Sfantul Maxim Marturisitorul - om al vietii in Dumnezeu
Sfantul Maxim Marturisitorul (580-662), teolog si scriitor mistic ortodox. S-a nascut in jurul anulu...

Biblii sunt, lipsesc cititorii
Da, acum sunt multe Biblii, numai ca ne intristeaza putinatatea cititorilor, desi o buna parte a ace...

Copiii - tomberon
De vreo cativa ani incoace, Scoala romaneasca pe langa atributiile ei de formare si dezvoltare a per...

Despre fericire
Nu cu mult timp in urma, auzeam vorbindu-se la radio despre un sondaj in legatura cu fericirea oamen...

Sfantul Eftimie cel Mare
Sfantul Eftimie cel Mare a trait in secolul al IV lea, pe vremea imparatului Gratian. S-a nascut in ...