Gorj: Politistii au tras focuri de arme pentru aplanarea unui conflict izbucnit intre doua familii la Targu-Carbunesti | Jenny Paulson, cea mai bogata romanca din lume. Este prietena cu Donald Trump si traieste intr-un palat | FOTO / Simona Gherghe, ipostaza emotionanta alaturi de fetita ei, la primele ore ale diminetii | Raluka a dat cartile pe fata. Cum a cheltuit cantareata banii castigati la Asia Express | VIDEO / Delia s-a incaltat cu cele mai noncoformiste botine, iar fanii au reactionat. "Moartea pasiunii" | VIDEO / Scapa rapid de imperfectiuni! Specialistul a oferit toate detaliile despre masajul anticelulitic: "Daca ne ingrasam, apare celulilta" | Cainii si pisicile pot fi prieteni? Cele doua animale se pot intelege sub anumite conditii | Tentativa de sinucidere ca-n filme! Un barbat din Botosani s-a aruncat de mai multe ori in fata masinilor | Al doilea sot al Ionelei Prodan, distrus de durere dupa moartea artistei. Ce decizie a luat dupa inmormantare | Liga II-a, etapa a 30-a: UTA coboara un loc dupa egalul de la Motru, dar le tine la respect pe Pandurii, Miroslava si Foresta | Liga IV-a Arad, etapa a 22-a: O noua victorie fara probleme a liderului, ,,Vladi" produce surpriza la Ineu | Popa: ,,Nemultumit ca nu am castigat, desi egalul e - per ansamblu - echitabil" | Utistii au acuzat arbitrajul de la Motru: ,,Un penalty pentru noi mutat in afara careului, iar lovitura lor de la 11 metri a fost prea usor acordata" | Bogoi: ,,Ne-am dominat adversarul, rezultat injust fata de cum s-au desfasurat ostilitatile pe teren" | ASTAZI la Botosani: Peste 1.200 de oameni scosi la iarba verde de sefi si parlamentari - GALERIE FOTO | ULTIMA ORA: Un botosanean s-a aruncat in fata unei masini | Ce reprezinta cu adevarat horoscopul | FC Arges, un meci ca o simfonie: 3-0 acasa, cu Metaloglobus Bucuresti | Adrian Neaga, debut prost ca antrenor. Dinamo a batut-o pe ACS Poli, scor 1-0 | Talhar in tren: Un bihorean a fost batut si lasat fara telefonul mobil. Agresorul a fost prins si arestat |
Portalul Ziarelor din Romania

Diaconia ca filantropie crestina: ,,Drumul spre Dumnezeu trece prin aproapele"

Din punct de vedere istoric, Biserica crestina a fost fondata in ziua Cincizecimii, sub semnul entuziasmului pascal si al spiritului evanghelic, pe care Duhul Sfant le-a insuflat apostolilor si tuturor celor prezenti la acest mare eveniment din Ierusalim. Alegerea celor doisprezece apostoli indica universalitatea Evangheliei lui Iisus Hristos, iar prezenta atator neamuri la Cincizecime arata ca Dumnezeul lui Avraam, a lui Isaac si al lui Iacov ,,nu este partinitor, ci ca din orice neam, cine se teme de El si face dreptate, este primit de El. Cuvantul pe care l-a trimis fiilor lui Israel: Evanghelia pacii prin Iisus Hristos, El care este Domnul tuturor oamenilor".
Aceasta constituie una dintre ideile fundamentale ale Noului Testament, pe care Biserica a trebuit sa o apere chiar de la inceputul ei. Trimiterea sau chemarea misionara a Bisericii isi are temeiul ei profund in universalitatea mantuirii, in si prin Iisus Hristos. Contracarand tendinta de a socoti Biserica o comunitate ,,crestina", separata de lume, Sinodul Ecumenic de la Niceea din 325 a definit, intr-o expresie de o valoare teologica unica si originala, ca Iisus Hristos ,,S-a intrupat pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire". ,,Pentru noi oamenii" a decis atitudinea misionara si sociala a crestinismului.
Mantuitorul Insusi nu a venit cu un program social sau economic pentru solutionarea problemelor timpului Sau, ci El ne-a adus o revelatie religioasa, care sa fie izvorul nesecat de inspiratie pentru conduita morala a credinciosilor din toate timpurile. Misiunea lui Hristos a fost inainte de toate una de natura religioasa, tainica, cereasca, insa identificam si o preocupare de dimensiunea sociala. Ce altceva inseamna faptul ca Mantuitorul a rezumat toata legea si profetii in iubirea fata de Dumnezeu si de aproapele, cand jumatate din aceasta porunca are in vedere oranduirea oamenilor in convietuirea lor impreuna, in Duhul dragostei lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu?
O alta dovada despre acest lucru ne-o ofera Mantuitorul si atunci cand, cu alta ocazie, sintetizeaza Legea si Prorocii in porunca: ,,Asadar, oricate voiti sa va faca voua oamenii, sa le faceti si voi asemenea, ca aceasta este legea si prorocii". Asa cum Mantuitorul si Sfintii Apostoli au pus, cu precadere, accent pe partea spirituala, tot asa si Biserica a procedat in istorie. Insa, nici Biserica nu putea trece cu vederea aspectul social, dupa cum nici Iisus Hristos nu l-a trecut si aceasta pentru faptul ca in Imparatia lui Dumnezeu se ajunge de aici, de pe pamant. Cartea Faptele Sfintilor Apostoli este concludenta in acest sens, mai ales in contextul in care prezinta viata crestina la inceputurile ei. Astfel, mai intai arata esenta trairii primilor crestini, care ,,staruiau in invatatura apostolilor si in comuniune, in frangerea painii si in rugaciuni"(Fapte 2, 42), apoi vorbeste si de agapele crestinesti.
,,Numai apropiindu-ne intre noi, unii de altii,de semenii si de ceide aproape ai nostri,ne apropiem, in egala masura, de Dumnezeu"
Fara indoiala ca Biserica, fidela misiunii sale, continua sa fie in mod esential mantuitoare, dar opera de mantuire si-o implineste prin slujire.
Iisus Hristos, prin venirea Sa in lume si prin faptele Sale, ,,a concentrat" toate denumirile comportamentului lui Dumnezeu fata de om si ale relatiilor interumane intr-un singur cuvant: ,,filantropia", adica iubirea de om, care inseamna mai mult decat indurare, mila, bunavointa, milostenie, blandete, ajutor, dreptate, amabilitate, favoare etc.
Compus din termenii fileo, filein a a iubi si anthropos a om, termenul filanthropos (filantropie), in sens restrans, desemneaza o ,,actiune de binefacere intreprinsa in folosul oamenilor saraci si al asezamintelor de binefacere".
Noi suntem chemati sa fim fii ai lui Dumnezeu si cat mai aproape de El. Insa, drumul spre Dumnezeu trece prin aproapele. Avva Dorotei ilustreaza acest drum printr-o comparatie foarte reusita: ,,Sa ne imaginam un cerc. Din centru pornesc razele. Cu cat ele se prelungesc mai mult in afara cercului, cu atat ele se distanteaza de centru si o raza de cealalta. Aceasta este valabil si invers. Cu cat mai aproape de centru vin, cu atat mai mult se apropie o raza de cealalta. Acum sa ne imaginam, de asemenea, ca acest cerc este lumea, iar razele simbolizeaza drumurile oamenilor. Centrul Il simbolizeaza pe Dumnezeu. Cand cineva vrea sa mearga spre centru, adica spre Dumnezeu, se apropie, in acelasi timp, atat fata de Dumnezeu, cat si fata de semenii lui, dupa cum, cu cat se indeparteaza de Dumnezeu, se indeparteaza si de oameni. Deci oamenii se pot intalni doar in centru, unde devin un organism divino-uman, o unitate si o armonie. Numai apropiindu-ne intre noi, unii de altii, de semenii si de cei de aproape ai nostri, ne apropiem, in egala masura, de Dumnezeu". In calitate de crestini, nu putem ignora societatea sau lumea in care traim si sa stam numai in ,,turnul de fildes al spatiului liturgic", ci datoria noastra este sa eliminam ceea ce este rau in lume si sa ,,reincrestinam", adica sa dam sens hristic, la ceea ce are valoare sociala, culturala, stiintifica, civica, politica, economica etc., intrucat viata fiecaruia influenteaza viata tuturor, iar viata ecclesiala bine organizata din punct de vedere diaconal- filantropic transforma ,,socialul" in Biserica.
In acest sens, consideram ca este nevoie de o Teologie Sociala viabila, misionara si practica, nu privita ca o teologie pentru societatea civila, separata de cea a Bisericii, ci privita ca ultima sansa de vindecare a ,,socialului", in caderea lui libera spre secularism, si convertirea lui in Trupul tainic al lui Hristos.
Aceasta presupune comuniunea cu Dumnezeu, a unuia cu celalalt, cu sine insusi si cu natura. Pentru ca acestea sa se implineasca, Biserica trebuie sa ramana permanent in legatura cu harul dumnezeiesc, ca prioritate absoluta, insa la fel de important este sa nu piarda contactul cu lumea. Pentru a pastra aceasta ordine, prioritate si echilibru ea trebuie sa actioneze misionar in domeniul social in subsidiar si sa nu fie privita ca o substituire a Statului, sau sa nu se substituie Statului, nici sa fie considerata ca o prestatoare de servicii sociale, in locul Statului.
In schimb, in Ortodoxie dinamica vietii si a firescului are intaietate in fata tuturor rationalizarilor si reglementarilor. Altfel spus, ea nu trebuie sa cada sau sa se prabuseasca intr-un activism social, asa cum au cazut unele Biserici din Occident, care au redus sensul lor doar la slujirea sociala, formuland sintagma ,,O biserica, daca nu slujeste, nu slujeste la nimic" (Eine Kirche, die nicht dient, dient zu nischts), ci ea trebuie sa se ocupe prioritar cu obligatiile spirituale si apoi cu cele social-diaconal-filantropice, insa cu motivatie hristica, adica in numele lui Iisus Hristos si al Bisericii Sale, sub indrumarea si cu binecuvantarea Sfantului Sinod al Bisericii locale. Dimensiunea harica data prin succesiunea apostolica, cea istorica, impreuna cu experienta Bisericii in slujirea aproapelui, da actului diaconal-filantropic consistenta si sens, intrucat curge din izvorul cel inepuizabil al Duhului Sfant.
Prin subsidiaritate, Ortodoxia intelege propria responsabilitate si initiativa in viata sociala, pe care o considera parte integranta din Trupul tainic al lui Hristos, insa acorda prioritate misiunii spirituale, fara sa neglijeze sau sa nu acorde aceeasi importanta misiunii sociale. Deci, in relatia cu statul sau societatea civila, Biserica lucreaza conform principiului subsidiaritatii, insa, raportata la misiunea ei fireasca fata de lume, ea slujeste nu in mod subsidiar sau secundar, ci prioritar si direct din porunca lui Hristos Domnul. (Pr. Marius Burghelea) Sursa



Manastirea Copou din Iasi aniverseaza 380 de ani de atestare documentara
Biserica Ortodoxa va sarbatori pe 22 aprilie 2018 Duminica Mironositelor. Manastirea Copou din Iasi ...

Lansari la ,,Gaudeamus"
Targul de carte ,,Gaudeamus" Cluj-Napoca, editia a XIX-a se desfasoara in perioada 18-22 aprilie, in...

IDENTITATE
Prof.Traian D. Lazar Ca ,,locuitor" al arhivelor statului si ale diverselor institutii, am constatat...

Conferinta cu tema ,,Cinstirea Sfintelor Moaste", la Botosani
In cadrul Serilor catehetice ,,Parintele Cleopa Ilie", la Protopopiatul Botosani, in sala de festivi...

Rescript #20 (Jurnal efemer)
Ne urcam in avion si ne gandim la vacanta, dar uitam sa ne facem o cruce. Ne uitam la televizor si r...


Mii de oameni s-au rugat impreuna la Andrieseni
In altarul de vara al Parohiei Andrieseni, din Protopopiatul Iasi 1, s-a oficiat duminica, 15 aprili...

MARTURII VII DESPRE AVVA GHELASIE GHEORGHE
Parintele Ghelasie era un parinte de o mare asceza. Eu, cand il vedeam asa slab, ii spuneam: ,,Mai m...

Povestea Alexandrei Yarovaia si Basarabia secolului XX
La Valenii de Munte, aproape de cladirea fostului tribunal, pe strada Mihai Bravu, langa Biserica ,,...

Pelerinaj pe jos la Robaia
Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani - Cluj Napoca organizeaza sambata, 21 aprilie 2018 a...

Arhimandritul Teofil Roman a fost hirotonit Arhiereu vicar al Episcopiei Spaniei si Portugaliei
Arhiereul ales al Episcopiei Spaniei si Portugaliei, arhimandritul Teofil Roman a fost hirotonit epi...