VIDEO / Ozana Barabancea, adepta detoxifierii prin clisma: "As da o lege astfel incat romanasul nostru sa fie obligat sa faca asta o data la sase luni!" | VIDEO / Ce se intampla cu tara noastra? Maria Ghiorgiu: "Atentat cu bomba la Timisoara" | VIDEO / Cum arata casa bijuterie a prietenei Oanei Zavoranu: "Am un parfum de 1.700 de lei" | Slabeste renuntand la albusul de ou. Explicatia este extrem de simpla | Proiect de modernizare pentru Ulpia Traiana Sarmizegetusa | Noi rezultate ale elevilor Liceului de Arte ,,Sigismund Toduta"- Deva | Etapa intermediara in Liga a III-a | Stiinta Petrosani, ca si scoasa din cursa pentru play-off | Hunedoreanul Avram Iancu va inota in Prut alaturi de un basarabean -100 de kilometri inot, pentru cei 100 de ani de la Marea Unire | Sase persoane ranite in urma a doua accidente rutiere, produse in Deva si Hateg | Pregatiri pentru deschiderea subunitatii ISU din Totesti | O altfel de ,,Urgenta", pentru cazurile mai putin grave din Deva | Ambasadorul Republicii Kazahstan, in vizita oficiala la Deva | O suta de puieti de paltin, plantati la Calan -cifra simbol in Anul Centenarului | Rascucaitul oilor - Traditii si obiceiurile din batrani la Lupac VIDEO | Actiune de forta impotriva lui Donald Trump: Liderii europeni intervin intr-o problema-cheie - liderul de la Casa Alba, SOMAT | Rasturnare de situatie: Cine va ramane cu intreaga avere a Ionelei Prodan | Puscariasii vor beneficia de 20 de zile scazute din pedeapsa pentru fiecare carte scrisa: Proiectul UDMR a fost aprobat de deputatii juristi | Reactie incredibila a liderului Comisiei juridice din Camera Deputatilor: Ce spune despre masurile alternative de detentie - 'au fost prezentate sentimental' | Jocul politic care a transformat Romania din mediator in tinta |
Portalul Ziarelor din Romania

Biserica din Rogoz, coloana infinitului pe plaiuri maramuresene

La Rogoz, in Tara Lapusului, biserica monument UNESCO este vizitata de mii de turisti anual, dintre care mare parte sunt straini. Locul atrage si fascineaza prin icoanele si lemnul vechii biserici, de peste 350 de ani, si mai ales prin darul de povestitor al parintelui Ioan Chirila, cel care ii prinde pe vizitatori in mrejele cuvintelor sale, ii poarta prin lumi vazute si nevazute, apoi ii readuce cu picioarele pe pamant si ii elibereaza inapoi in cotidian dupa ce i-a facut partasii unor minuni. Mii de turisti trec, an de an, prin stari de uimire si fascinatie la auzul celor povestite de parintele Ioan Chirila. Darul de povestitor al acestuia aduce la viata locuri, oameni si intamplari din istoria omenirii, a stramosilor, si a sa personala, impletita, in mare parte cu cea a satului Rogoz, desi locul sau de nastere este Humulestiul lui Creanga. Parintele Ioan Chirila nu a mostenit doar darul de povestitor, ci chiar si infatisarea marelui junimist.
Prima atestare a satului Rogoz este din anul 1488, iar a doua atestare documentara este legata de biserica, din 1506, aflam de la parintele Ioan Chirila. In anul 1488 satul a apartinut lui Stefan cel Mare, domnitorul Moldovei. In anul 1506, fiul lui Stefan cel Mare, care a urmat la domnie, Bogdan cel Orb, al III-lea, a avut in posesie satul Rogoz, iar in 1506 s-a construit prima biserica. Biserica ridicata in 1506 a fost arsa de tatari care au trecut din Moldova in Maramuresul istoric, iar de aici, peste Muntii Tiblesului printr-un culoar care se numeste si acum . In Al Doilea Razboi Mondial s-au facut acolo transee de patru metri inaltime. Tatarii au distrus toate satele si bisericile de pe Valea Lapusului, iar la Targul Lapus a avut loc o lupta intre armata lui Ioan Kemeny si tatari. Biserica distrusa in anul 1661 a fost reconstruita in 1663, inscriptia cu acest an fiind chiar deasupra usii de la intrarea in biserica. Biserica este construita in plan longitudinal, stil nava, cu pronaos, naos si altar. Constructia este incheiata in console care au forma unui cap de cal stilizat, si este incheiat in cepi de lemn, nu are cuie de fier ci de lemn, povesteste parintele Chirila. ,,Calul era cel mai important animal pentru om, cu calul se mergea la nunta, la botez, la inmormantare, la lupta, la vanatoare, la lucrul pamantului. La marginea satului este necropola cu 21 morminte ale celtilor. In mitologia celtica, calul tasneste din pamant asa cum tasneste izvorul, pulseaza asa cum pulseaza sangele, la fel si alearga, este o permanenta alergare spre eternitate, pentru ca intregul univers este marcat de ritm, miscare si vibratie", le spune turistilor parintele Chirila, care, apoi, le expune si alte interpretari. ,,De exemplu, in credinta populara romaneasca, soarele la rasarit este un copil de sapte ani. Avem punctele cardinale: Est, Vest, Sud, Nord. Soarele avea cu el 12 cai cu care calatoreste pe cer. Cand ajunge la amiaza, el devine un tanar, si atunci mai ia cu el 12 cai, astfel ca acum are 24 de cai, care reprezinta cele 24 de ore ale zilei. Cu acesti cai face calatoria pe cealalta parte a cerului. vine din verbul latin cu privire la astrele care dispar dupa linia orizontului. Dar noi mai avem un termen, specific limbii romane: . Tanarul soare sta pe tron, mananca o prescura, paine sfintita, bea un pahar cu vin, apoi se coboara la cei de sub pamant, in regiunea mortilor pentru ca sa ii sfinteasca pe cei morti, sa le dea caldura, sa ii lumineze. Desi trece prin regiunea mortii, soarele nu este atins de moarte, asa cum este atinsa luna, pentru ca in dimineata urmatoare, el iar va rasari. Biserica este solara, este in mijlocul cimitirului, iar caii solari de la incheieturi sunt cursierii soarelui, soldati ai soarelui. Cei din partea de sud sunt deosebiti fata de caii dinspre partea care se afla spre nord, care privesc in jos, spre morminte, care sunt caii negri, caii psihopompi. Mireasa, pana in zilele noastre este adusa la cununie, la biserica, imbracata in alb, cu cai albi, iar mortii sunt adusi la biserica cu caii negri", le explica parintele vizitatorilor. Coloana infinitului si Psalmii lui David
Turistii straini stau grupati in jurul parintelui si a ghidului care traduce in engleza. ,,Aici avem un cap de cal rasturnat, este cu capul in jos si urmareste miscarea soarelui. Acest cap de cal este unit cu ceilalti cai printr-un porumbel, care tine grinda de la perete. Grinda de la margine este coloana infinitului, pe orizontala, spre deosebire de coloana infinitului de la Targu Jiu, a lui Constantin Brancusi, care este pe verticala. Atunci cand a conceput Coloana infinitului, Constantin Brancusi s-a inspirat din Psalmii lui David. De jos se vad 15 moduli, la coloana infinitului, pentru ca intre Psalmii lui David, de la psalmul 118 la 133 sunt 15 psalmi numiti , adica 15 preoti la Templul lui Solomon, cea mai mareata constructie din antichitate. 15 preoti urcau prima treapta, cantau Cantarea treptelor, iar 15 preoti coborau de pe ultima treapta. Deci este o permanenta urcare si coborare spre eternitate. Iar cand se intalneau pe treapta de la mijloc, cantau Psalmul 132: ", recita parintele, cu gandul la Psalmist. Revine cu atentia catre oaspetii sai: ,,Aici avem crucea cu o rozeta cu cele patru puncte cardinale si funia ce reprezinta alergarea spre eternitate, prin vartej. Iar spirala simbolizeaza constelatia Calea Lactee, cu o miscare inversa fata de cadranul solar, de la stanga la dreapta". Explica vizitatorilor de ce grinzile au terminalul in capul de bour: ,,Simbolizeaza forta, tenacitate, putere, rabdare, iar pe spatele celor doi bouri, in plan orizontal sunt patru piloni in plan vertical, care sustin turla bisericii". Pe o parte a bisericii le arata turistilor masa mosilor, formata din doua lemne din aceeasi radacina, a unui ulm, la fel ca si biserica. ,,Masa este portionata, pe familii. O familie mai instarita avea o portiune mai mare. In portiunea aceasta de masa familia respectiva aducea pe cei saraci, dezmosteniti, vaduve si orfani si ii ospatau. Intr-o singura zi din an se puneau vasele aici, in joia din Postul Mare, inainte de Inviere, astfel incat din aceste vase sa manance si mortii. Portiunea de masa se lasa mostenire din generatie in generatie, iar numele sunt scrise, din anul 1663, pe peretele bisericii: familia Tampa, Ruxandra, Toma, Lupuca, Vlasan, Harman, Hertea, Nisea, Bodea, Tamas. In prezent exista toate aceste familii, nu mai avem Lupuca si Tamas".
Fara cai, fara tractoare, dar cu limba rusa
Pentru ca mare parte din turisti vorbeau engleza, cuvintele parintelui Ioan Chirila erau traduse de un ghid. Din cand in cand parintele mai explica si in franceza, unor vorbitori de franceza din grup. Pentru ca tocmai vorbise de simbolistica soarelui, a bourului si a calului, isi aminteste ca ,,in timpul colectivizarii fortate, a lui tatuca Stalin, din ordinul lui, in Romania s-au omorat peste 2.500.000 de cai, in zonele colectivizate. Au promis tractoare, dar tractoarele au ramas la Moscova. Au mai avut si grija de noi, am facut limba rusa la scoala, atunci, nu engleza. Am stiut limba rusa, cum am stiut limba mamei. Am purtat o corespondenta cu o domnisoara din Alma Ata, prin 1965. Am facut schimb de vederi (...) Iar din lipsa de cai, oamenii de aici aduceau pentru nunta si inmormantare cai din judetul Bistrita-Nasaud din satele necolectivizate, de la Zagra, Tarlisua, Marisel si Breaza".
Revine la povestea bisericii: ,,Acoperisul este asimetric, nu este o greseala de constructie, este iesit 1, 20 metri din axa ca sa protejeze masa mosilor de intemperii. Dar are frumusetea lui, pentru ca, desi este asa, se spune ca este ca un clop de morosan pus pe o ureche". Merge mai departe pe firul povestirii si descoase, pentru vizitatori, tainele din constructia bisericii: ,,Aici, biserica este axata in unghiuri de 62-68 de grade, ma refer la unghiul astronomic, cu o precizie milimetrica. In ziua de 6 august are loc sarbatoarea Schimbarea la Fata a Domnului, pe Muntele Taborului. Iar din 6 august se schimba natura: pleaca vara, se calatoreste vara si vine toamna. Soarele la rasarit dimineata intra pe singurul geam circular al bisericii si lumineaza tabernacolul, masa altarului, doar timp de 7-8 secunde, timp de sapte zile. In 6 august este prima zi cand intra lumina pe geam, pana in 14 august, iar in 15 august este sarbatoarea Adormirea Maicii Domnului. Soarele lumineaza ca un flash masa altarului, apoi dispare. De ce? Noi avem legaturi cu divinitatea prin raza soarelui, iar Iisus Hristos este numit in troparul de la Schimbarea la Fata , iar la sarbatoarea de la Nasterea Domnului, este numit in imn si . Avem aici o multitudine de capete de cal care sugereaza o herghelie in galop. Este unica in lume! Doar sugereaza galopul, pentru ca stau pe loc. Este odihna dupa un spatiu strabatut". Parintele Ioan Chirila ofera vizitatorilor explicatii din ce in ce mai savante, amintind si despre ,,Petrecerea peste grumaz a Sfantului Nicolae Cabasila, care a trait in secolul al XIV-lea si a scris , si , si care spune ca aceasta petrecere peste grumaz este una din cele trei virtuti: pistis, elpis si agapis, si anume dragostea frateasca, a martirilor si a eroilor".
De asemenea, turistii mai sunt informati ca ,,la Stonehenge raza soarelui cade printre megaliti pe masa jertfelnicului, in 21 iunie, la solstitiul de vara. E o problema de astronomie, trebuia cunoscut unghiul astronomic. Cei care au ridicat biserica de aici s-au folosit de o nuia, o puneau pe pamant si vedeau cum merge soarele. Iar calculele se faceau dupa acea nuia. Sunt mai multe biserici si manastiri care folosesc acest unghi de 62-68 de grade. Silvia Paun, arhitect, spune, in ca printre bisericile axate in 62-68 de grade sunt Manastirea Putna, Biserica din Iasi, Biserica Manastirii Golia din Iasi, Biserica Manastirii Caldarusani, Biserica Domneasca de la Curtea de Arges, Biserica din Scheii Brasovului. In biserica se vede cum masa altarului este pe directia geamului".
,,Noi toti suntem frati intre noi"
Grupul de turisti, ghid si preot se pregatesc sa intre in biserica, dupa ce au facut ocolul acesteia. ,,Atentie la cap!" ii avertizeaza parintele pe oaspeti. ,,Pragul usii este destul de jos, pentru a impiedica, la fel ca si in alte locuri pe invadatorii din trecut sa intre calare pe cal. De asemenea, gestul de a apleca capul este si unul de inchinare, de smerenie". Odata intrati, turistii raman inmarmuriti: ,,I can't beleve it!". ,,Haideti, haideti!" ii indeamna preotul pe turisti: ,,Intrati!". Parintele Ioan Chirila le arata inscriptiile vechi care atesta ridicarea bisericii: ,,Valeat din tatarime 1717. Zugravi fiind Munteanu Radu din Ungureni si Man Niculae de la Poiana Porcului. S-a inceput in ziua de 1 iunie, s-a terminat pe 31 octombrie, din mila si ajutorul lui Dumnezeu". Este indicat si autoportretul pictorului Radu Munteanu, care a pictat scene din Noul Testament si din Vechiul Testament: ,,Tatal au zidit pe Adam", ,,Si pe Eva din coasta lui Adam", ,,Sarpele au ispitit pe Eva", a patra scena este cu ,,Ingerul Domnului care-i scoate afara din paradis. In fundal, Adam sapa pamantul, Eva toarce, iar cu piciorul leagana copilul", explica preotul. Recita in limba ebraica versete din Geneza si le explica vizitatorilor cum a fost creata lumea, pentru a explica scenele pictate: ,,La inceput a fost Dumnezeu. Apoi a fost cerul, lumea nevazuta a ingerilor. A fost pamantul in haos. A fost apa. Duhul lui Dumnezeu, energia necreata, pe deasupra apelor, si lumina, si a aparut viata. A fost Dumnezeu la inceput. Dedesubt avem scene din Noul Testament: , , . Pictura s-a restaurat, dar a ramas originala, nu s-a pus culoare, doar s-a curatat. Sunt culori naturale, din plante si din argila". In continuare, vizitatorii isi exclama uimirea fata de frumusetea scenelor pictate. ,,Aici avem , daca ati citit Biblia. Ati citit Biblia?! Batsheba, a generalului Euretheu. I-a luat nevasta si l-a trimis la lupta!". Parintele recita un pasaj din Biblie spre exemplificare: ,, Si a primit pedeapsa David!". O alta scena pictata este cu ,,Pustnicul Onufrie care s-a acoperit cu parul din barba si de pe cap, i s-au distrus hainele in pustiu". Explica si scena ,,Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul" si adauga: ,,In limba ebraica, Iohanan inseamna ".
,,Pe peretele din nord, dupa ermeneutica Biblica trebuia sa fie scena cu . Sunt patru scene, dupa Evanghelia lui Luca, capitolul X, despre pilda cu samarineanul milostiv (...) Samarineanul milostiv in persoana lui Iisus Hristos l-a pus pe cal si l-a dus la o casa de oaspeti, sau la pensiune, la hotel. Si a platit si doi dinari pentru el. Aici pictorul a dorit sa ilustreze bunatatea si ospitalitatea unui neam, pentru ca, indiferent de culoarea pielii, indiferent de crezul politic sau religios, indiferent de nationalitate, noi toti suntem frati intre noi, pentru ca Ii spunem lui Dumnezeu , nu ", crede parintele Ioan. Continua turul prin biserica, explicand la fiecare pas ce simbolizeaza fiecare scena sau obiect. Candelabrul cu pasari, de exemplu ,,simbolizeaza arborele vietii. Este din 1763".
Icoana facatoare de minuni
Icoana cea mai veche a bisericii din Rogoz, din 1863, este a Maicii Domnului ,,facatoare de minuni, care are privirea tridimensionala, ca la Mona Lisa. Din orice pozitie, te privesc ochii Maicii Domnului". Parintele povesteste, apoi, despre o persoana care nu putea avea copii si care s-a inchinat la aceasta icoana, apoi l-a sunat sa ii spuna ca ,,asteapta copilasul. Astea nu-s povesti". Explicatia scenelor pictate in biserica se transforma in cateheza, asa cum in vechime imaginile tineau locul cartilor de invatatura scrise in alte limbi si cu alte caractere. Parintele face trimiteri la Scriptura sau la vietile sfintilor, le descifreaza vizitatorilor simbolistica imaginilor si obiectelor, le spune pilde: ,,...aici este gura iadului, moartea cu coasa si maturoiul... Un diavol canta la taragot, unul fumeaza pipa". In biserica sunt pictati si Sfintii Brancoveni, despre care parintele le ofera mai multe explicatii vizitatorilor straini. Au fost pictati aici, in Maramures, pentru ca ,,noi am fost un neam si o credinta: ce au crezut cei de peste munti am crezut si noi la fel, aceiasi sfinti i-am avut, si noi, si cei din vechiul Regat".
Icoana Sfintei Varvara, ocrotitoarea minerilor
Prezinta icoana Sfintei Varavara, pictata in locasul de cult, care este si ocrotitoarea minerilor: ,,Pe vremea lui Ceausescu am facut misiune la mina, iar dupa revolutie le-am formulat rugaciune, pentru ca nu este in cartea de cult rugaciune pentru mineri, si le-am tinut predica. Am coborat la 2000 de metri cu colivia sub pamant si am dus untdelemn sfintit si apa sfintita in toate galeriile. Si nu le-am luat nici un ban. Am facut misiune. Daca nu ma credeti nu e nici un fel de problema. Dar ei m-au ajutat apoi la biserica. Biserica noua pe care o vedeti acolo. Tot balastru si nisipul l-am adus de la Somes cu rabele pentru minereu, gratuit. La 2000 de metri sub pamant este icoana cu Sfanta Varvara".
Continua cu registrele sfintilor si atrage atentia turistilor: ,,Uitati ce frumos zambeste Sfantul Gheorghe. Un singur nume de Gheorghe mai este in scoala noastra, in rest sunt Diego, Raul, Estella, Pamela... Uitati ce frumos zambeste Sfantu Gheorghe, vedeti!? Iar nepotul meu Gheorghe este primul din clasa si cel mai bun la matematica din scoala. Dar acum oamenilor li se pare mai interesant daca ii zice Michael sau Johnny... sau Diego". Turistii au incheiat vizita, ar dori sa mai stea, dar trebuie sa se conformeze programului de vizitare care ii poarta spre alte locuri din Maramures. Ii spun parintelui Ioan Chirila ca biserica i-a impresionat, ca apreciaza si se bucura ca romanii au acum libertate, ii multumesc si il felicita pentru minunatul dar al povestirii. In anul 2013, Biserica de lemn din Rogoz, aflata in patrimoniul UNESCO, a implinit 350 de ani. Banca Nationala a Romaniei a pus, cu aceasta ocazie, in circulatie, o moneda cu imaginea bisericii, iar pe verso este imaginea icoanei Sfintei Treimi din altarul bisericii. Sursa



Mila nu trebuie confundata cu pomana
Mila, mai intai, nu trebuie confundata cu milostenia, cu pomana (despre care se face vorbit in feric...

Insetati de binecuvantari
Doar repetitia rugaciunii nu malignizeaza adevarul. O spui iar si iar si sufletul incepe sa zboare i...

ALCHIMIA INVIERILOR NOASTRE
De multe ori, atunci cand facem ceva pentru Domnul, asteptam o recompensa. Cei mai trupesti vor lucr...

Manastirea Copou din Iasi aniverseaza 380 de ani de atestare documentara
Biserica Ortodoxa va sarbatori pe 22 aprilie 2018 Duminica Mironositelor. Manastirea Copou din Iasi ...

Lansari la ,,Gaudeamus"
Targul de carte ,,Gaudeamus" Cluj-Napoca, editia a XIX-a se desfasoara in perioada 18-22 aprilie, in...


IDENTITATE
Prof.Traian D. Lazar Ca ,,locuitor" al arhivelor statului si ale diverselor institutii, am constatat...

Conferinta cu tema ,,Cinstirea Sfintelor Moaste", la Botosani
In cadrul Serilor catehetice ,,Parintele Cleopa Ilie", la Protopopiatul Botosani, in sala de festivi...

Rescript #20 (Jurnal efemer)
Ne urcam in avion si ne gandim la vacanta, dar uitam sa ne facem o cruce. Ne uitam la televizor si r...

Mii de oameni s-au rugat impreuna la Andrieseni
In altarul de vara al Parohiei Andrieseni, din Protopopiatul Iasi 1, s-a oficiat duminica, 15 aprili...

MARTURII VII DESPRE AVVA GHELASIE GHEORGHE
Parintele Ghelasie era un parinte de o mare asceza. Eu, cand il vedeam asa slab, ii spuneam: ,,Mai m...